Cultureshock! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Chris Quartey - WaarBenJij.nu Cultureshock! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Chris Quartey - WaarBenJij.nu

Cultureshock!

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

29 Mei 2014 | Ghana, Accra

Hoi!

Ik zit niet meer in Karimenga.. :) en :(. Ik ben blij met iets nieuws, maar ik mis het nu ook al een beetje. Ik zit nu in Accra in mijn vaders huis. Dit is veruit de meest comfortabele plek die ik tot nu toe heb gehad om mijn reisverslag te schrijven. En ik had het niet verwacht, maar het was, en is nog een steeds beetje, een gigantische cultuurshock om hier in Accra te komen. Het beeld dat ik had was iets meer luxe en iets meer comfort, maar toen ik hier eenmaal aankwam ging ik pas beseffen in wat voor ‘primitieve’ omstandigheden ik de laatste maanden had geleefd. In mijn schrift had ik een deel van mijn cultuurshock uitgeschreven. Ik zal het hier ook even uittypen, zodat je een beetje kan zien van wat voor een soort dingen ik versteld stond.

“Zaterdag 24 mei 2014, Accra, Ghana

Wauw, wat een cultuurshock en vooral zo onverwachts. Het klopt wat ze zeggen, dat je pas doorhebt waar je geweest bent als je op een andere plek bent. Het begon onderweg al. Een vet luxxe STC-bus met de lekkerste stoel waar ik in 3,5 maand op gezeten heb. In Tamale aangekomen merkte ik hoeveel ik gewend ben, Overal eten kopen, onderhandelen, heen en weer lopen in m’n uppie. De heenweg naar Bolga was wel anders. Toen bleef ik het liefst zo dicht mogelijk bij de bus. In Kintampo aangeomen zag ik Hóévéél fruit ze wel niet hadden. De markt van Bolga was/is een schooierbende hiermee vergeleken. De hele reis duurde zo’n 17 uur en ik heb het bijna zonder er erg in te hebben of verveling gedaan. Bizar! Bij binnenkomst in Accra begon de cultuurshock echt. Er was overal asfalt. Goed asfalt! En wel vierbaans op sommige plekken. Er waren huizen met echte daken zoals in Nederland. Niet van alleen golfplaten of riet maar ECHTE daken! En de huizen hebben ramen en twee verdiepingen. Alles lijkt groots. Alles is in deze stad te verkrijgen. Op elke hoek zijn er winkels en ze hebben alles en meer!! Met de taxi reed ik naar huis. Een hele luxe taxi! Hij had een gehele poke, rammelde niet en de ramen konden open en dicht, want de hendel voor het raam was er nog! De weg naar huis was lang. Wel 20 minuten. De weg ging zelfs over bruggen. En langs mooie gebouwen! Éénmaal thuis werd ik helemaal gek. Wat een luxe! En het weer trouwens, heerlijk koel. Het is 10u nu en ik kan nog gewoon buiten lopen. Het is 30 graden, echt heerlijk fris voelt het hier. Maar het huis dus. Het heeft een woonkamer. Een kamer zonder doel eigenlijk. Alleen om te zitten. Een hele kamer daarvoor! En er is ook licht. En niet zomaar een lichtbol, maar één met een lampenkap voor de decoratie. En er zijn wel vijf van dat soort lampen. ” Mijn slaapkamer is huge. Ik heb twee grotte ramen! Zoveel licht kan er binnen komen. En zelfs hier is ook een lamp. En ik heb een vloer! Nee, niet wat cement op de grond, maar echt een vloer, een mooie gladde en schone! En mijn kleding, daar is zelfs een kastje voor. Vier lades maar liefst! Dat is wel wat anders dan een touw of een steunbalk voor je kleding. En er is een douche! BINNEN!! Met stromend water!! Whaaaa! En zelfs warm water!!! Whaaaaaaaaa!! Hij heeft ook een vensterbankje om vet veel shampooflessen neer te zetten. Wel 20 of 30 zou je er neer kunnen zetten. En de handdoek kun je op wel 10 plekken ophangen. Het WC-papier, daar is een prullenbakje voor. Nee, niet een kapotte jerryvan. Een prullenbak speciaal gemaakt voor het weggooien van papier. En er zijn wel 10 emmers. Één daarvan is nu mijn wasmand. Ik heb een wasmand! Nou al mijn spullen heb ik al ruim uitgelegd, vind ik opeens twee tafeltjes. TWEE! En er hangt een ventilator aan het plafond. Vet luxe, elke kamer heeft er één! En het is niet eens warm! Hahaha gekkenhuis. Normaal haal ik één keer in de maand een 1,5 literfles water i.p.v. de waterzakjes en die fles bewaar ik dan de hele maand. Hier zijn er 6! IN EEN KOELKAST! En er is ook een strijkpllank en een strijkijzer. Oja het bed is vet chil om op te zitten, het tafeltje zou ik op kunnen zitten op die vet mooie en schone vloer. Staat er ook nog eens een stoel! En waar ik zit ik nu? Op mijn koffer. Deze kamer heeft vast nog wel 100 dingen die helemaal geweldigg zijn. En weet je wat het bizarre is. Er zijn nog meer kamers!! En oja er zijn hier zes rollen wc papier. ZES ROLLEN! Niet één in mijn koffer. Nee zes in nog een kastje dat er is. De WC is hiertrouwens geen toiletpot op een gat, maar één met water en die doorspoelt. Zonder ook maar één vliegje! En ze hebben net ontbijt voor me gokocht. Gewoon hier om de hoek. Daar hebben ze gewoon ´La vache quirit´ Normaal moet ik daar 45 minuten voor reizen. En hier, gewoon om de hoek in een normale woonwijk. Bizaaaaar!!

Wat een gekke bedoeling allemaal hier. En het meest gekke is dat ik het eind volgende week allemaal normaal vind.

Rex zei tegen me: “Chris, we kunnen volgende week wel gaan zwemmen in één van de zwembaden en naar de bioscoop.” Één van de?! Niet 1 per 4 uur reizen?! En er is een bioscoop?!?! Ik keek altijd een film op een laptop met twee kleine usb-speakertjes, alles aangesloten op de accu van de auto.”

Ja, dat ging er allemaal in mij hoofd om. De hele dag. Ik heb echt de hele dag verwonderd rond gelopen. Aan de ene kant verbaasd over wat voor een luxe er allemaal mogelijk is en aan de andere kant verbaasd over dat ik hier allemaal zo verbaasd over ben. Ik bedoel, dit is nog niet eens Nederland. Normaal zou ik deze hele omgeving juist als primitief zien. Bijzonder hoe snel een mens kan wennen aan een nieuwe omgeving en met hoe weinig je kunt leven en gelukkig kunt zijn. Een tafeltje in je kamer is opeens een grote luxe. Dat wordt wat om zometeen weer in Nederland aan te komen.

Tot gauw!

  • 29 Mei 2014 - 16:07

    Hermine:

    Ja, verwen jezelf gewoon een keer met een middagje zwemmen in het zwembad van La Palm Beach Hotel of Labadi Beach Hotel en dan kili-wili met ketchup bestellen.... jammie!...:). Even alle stof van je af en voor weinig de 5-sterren-luxe ervaren, WIFI aan het zwembad enz....:)! Ik vind het heel stoer wat je allemaal hebt gedaan en verwonder je nu over alles wat je gaat meemaken in de metropool Accra en geniet van je familie daar!

  • 29 Mei 2014 - 16:34

    Bart Van Dijk:

    Haha, geniaal!

  • 29 Mei 2014 - 18:58

    Laura:

    Hahaha, lijkt wel een grote trip. Have fun en groetjes daar!!

  • 30 Mei 2014 - 13:16

    Willeke:

    Super om te lezen hoe je (kleine) luxe ineens onwijs gaat waarderen. Heb het zelf ook wel eens meegemaakt, heel bizar inderdaad! Wat een fantastisch avontuur beleef je Chris, ik ben zo onwijs benieuwd naar je verhalen als je weer terug bent! En ik zag dat je ons een kaartje heb gestuurd, super leuk! Tot gauw Chris, en geniet er nog maar heel erg van, vooral nu met de luxe. xx

  • 02 Juni 2014 - 13:38

    Anne-marie:

    hoe blij kan een mens zijn met( eenvoudig) gemak,dat had ik al als we twee weken gekampeerd hadden, laat staan na de omstandigheden waar jij was.ervaringen om nooit te vergeten.
    groetjes aan de familie en straks genieten met z'n beiden xmama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 15325

Voorgaande reizen:

03 Februari 2014 - 15 Juli 2014

Ghana '14

Landen bezocht: